منتديات طعم البيوت

منتدى شامل يقدم كل ما يهم الأسرة من اسلاميات وثقافة ومعلومات وصحة الطفل وآدم وحواء وهوايات وترفيه والعاب وصور وفيديو وموسوعات وتكنولوجيا
الرئيسيةالمجلةمركز ألعاب المنتديأحدث الصورالبوابةالتسجيلدخول
أهلا بكم في اقسام منتدى طعم البيوت
سحابة الكلمات الدلالية
المواضيع الأخيرة goweto_bilobed أغنية كان في منصب - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:59 am من طرفgoweto_bilobed أغنية إياك ترشح أي حد - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:58 am من طرفgoweto_bilobed أغنية أنا مرتضي - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:57 am من طرفgoweto_bilobed أغنية الهاشتاج - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:57 am من طرفgoweto_bilobed أغنية لو ناوي تقاطع - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:56 am من طرفgoweto_bilobed أغنية هترشح - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:55 am من طرفgoweto_bilobed أغنية كان في مرة - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:43 am من طرفgoweto_bilobed أغنية البرنامج الانتخابي - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:42 am من طرفgoweto_bilobed أغنية يا شعبي يا نور العين - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:42 am من طرفgoweto_bilobed أغنية متبقاش غبي - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:41 am من طرفgoweto_bilobed أغنية كمالة بشرة خير - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:40 am من طرفgoweto_bilobed أغنية ما تحسبوش الإنتخابات - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:39 am من طرفgoweto_bilobed أغنية حمدين Vs السيسي - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:39 am من طرفgoweto_bilobed أغنية الموقف إتحسم - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:37 am من طرفgoweto_bilobed أوبريت الشد العضلي - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:34 am من طرفgoweto_bilobed أغنية البلد كبيرة يا ريس - برنامج " أسعد الله مسائكم " أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأحد 17 أبريل 2016, 10:32 am من طرفgoweto_bilobed توكيل صيانة اندست 19058 أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأربعاء 06 أبريل 2016, 12:13 am من طرفgoweto_bilobed توكيل صيانة سونى 19058 أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأربعاء 06 أبريل 2016, 12:10 am من طرفgoweto_bilobed صيانة ايديال زانوسى 19058 أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الأربعاء 06 أبريل 2016, 12:06 am من طرفgoweto_bilobed الخميس , 31 اذار , 2016 برج العقرب أيوة أنا زوجة تانية Alarm10 الخميس 31 مارس 2016, 12:15 pm من طرف

شاطر

أيوة أنا زوجة تانية

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوع{الموضوع}
Dalal
صاحبة المنتدى
صاحبة المنتدى
Dalal

D
مصر
انثى
الابراج : السرطان
المزاج : مهمومة ببلدي
تعاليق : ربّـــــي اغفر لـي ولوالـديّ
وارحمهما كمــا ربيـــــانـي
صـــغيرا واجزهمــــــــــــا
بالاحســان احســـــــــــــانا
وبالسيئات عفوا وغفـــرانا
رسالة sms :
يـــــارب
اعطني قلباً كبيراً
يتسع لكل الناس
الصغيرقبل الكبير
الضعيف قبل القوي
واعطني ذاكرتين
ذاكرة ضعيفة تنسي الإساءة
وذاكرة قوية تتذكر الأحسان

دعاء  : أيوة أنا زوجة تانية 189356125
أيوة أنا زوجة تانية IKmsQ6 اوسمتي : أيوة أنا زوجة تانية LhCzmCأيوة أنا زوجة تانية  صورة الوسامأيوة أنا زوجة تانية  صورة الوسامأيوة أنا زوجة تانية  صورة الوسام أيوة أنا زوجة تانية  صورة الوسام

أيوة أنا زوجة تانية Empty
مُساهمةموضوع: أيوة أنا زوجة تانية   أيوة أنا زوجة تانية Alarm10الخميس 22 نوفمبر 2012, 1:58 am

أيوة أنا زوجة تانية

أيوة أنا زوجة تانية S520112171732
أرسلت (م) تقول:
اتجوزت من 7 شهور، وجوزى مطلق من سنة ونصف تقريبًا، وعنده 3 أطفال، العلاقة بين جوزى وطليقته عبارة عن فلوس وبس، يعنى بيبعت لها مصروف شهرى، وكمان مصاريف المدارس وبس، الأولاد عايشين مع أمهم، وأبوهم اللى هو جوزى بيشوفهم كل فترة، لكن من وقت جوازنا وأم الأولاد بدأت تتعمد تتواجد فى حياتنا بشكل يعمل توتر دايما، وبتخلق أى مشاكل عشان يفضل جوزى يفكر فيها وفى الأولاد ويفضل عصبى أو سرحان وشارد على طول معايا.

حلا لهذا الوضع قرر جوزى وأنا وافقته أن الأولاد ييجوا يعيشوا معانا، وفعلا حصل وعاشوا معانا 3 شهور اللى هم كانوا مدة الفصل الدراسى الثانى، والحمد لله بشهادة المدرسة نفسها الأولاد مستواهم اتحسن عشان أنا تابعتهم فى المذاكرة وكنت مركزة معاهم، كمان حاولت أصلح سلوكيات غلط زرعتها فيهم أمهم، زى أنهم يروحوا يحكوا لها عن كل حاجة بتحصل عندى فى البيت، وبيحكوا لى كمان فى المقابل عن حياتهم، واللى عرفته كمان أنهم ساعات بيكدبوا ويقولوا حاجات ماحصلتش على الطرفين.

فترة معيشتهم معانا وضحت لجوزى الفرق بينى وبين أمهم فى الاعتناء بيهم، كمان كشفت لنا بعض الأكاذيب اللى كانت بتقولها أمهم، زى مثلا إنها كانت بتاخد فلوس زيادة شهريا بحجة دروس الأولاد، فى حين أننا اكتشفنا أن الأولاد مابياخدوش دروس أصلا، وحاجات تانية كتير من هذا القبيل، لكن بدل ما الأم تشكرنى غارت واتضايقت جدا، وقررت أنها تاخد الأولاد يعيشوا معاها تانى من أول الإجازة، وفعلا حصل، ولقيت نفسى فى مواجهة مجموعة من الأكاذيب المعتادة حول بيتى وحول طريقة معاملتى للأولاد، بقيت مستغربة جدا من رد الفعل الناكر للجميل ده، كمان الأم لقيتها بتتصل بيا وبتهددنى صراحة إنى لو فكرت أجيب طفل مش هاتهنينى عليه ولا على أبوه، كمان قررت استئناف حركاتها المعتادة ومشاكلها المزمنة مع جوزى حول الولاد وطلباتهم ومصاريفهم وغيره وغيره من الحواديت اللى مابتخلصش.

أنا دلوقتى بين نارين، هل أسيب الأولاد عند أمهم؟ ويبقى مفيش أدامى غير إنى أفضل عايشة تحت ضغط تليفوناتها وطلباتها ومشاكلها، ولا أرجعهم عندى تانى؟ وبرضه ساعتها المفروض إنى أتقبل نقلهم للكلام عنى وعن بيتى بالإضافة إلى كذباتهم المعتادة واللى ممكن تعمل لى مشاكل من الهوا؟

اللى أنا بجد عايزه أفهمه، هل ذنبى إن أنا زوجة تانية؟ أنا غلطت فى أيه؟، أنا ماخدتش جوزى من مراته وأولاده، أنا اتجوزته بعد ما طلقها بشهور طويلة، كمان حاولت أراعى أولاده وأساعدهم، يبقى جزائى كل الكدب والافترا ده؟

إلى (م) أقول:

فى البداية أنا عايزه أرد عليكى بأنك ماغلطتيش لما اتجوزتيه، لأنه فعلا كان منفصل عن مراته وقتها، يعنى مش أنت السبب فى هدم البيت، ولأنه من حقه أنه يرتبط ويتجوز من أول وجديد، يعنى ريحى ضميرك من النقطه دى، لكن بما إنك أقبلتى على الزواج من راجل مطلق، يبقى إذا كان لازم تفهمى إنك هاتواجهى بعض المشاكل أو حتى الاحتكاكات البسيطة، ولما يبقى الراجل المطلق ده كمان أب لثلاثة أطفال، يبقى من البديهى إنك تسلمى بأن حياتك مش هاتكون حياة طبيعية زى أى زوج وزوجه عاديين، لأنه بوجود أولاد العلاقة بين الأب والأم أصبحت أبدية، حتى لو الجواز بينهم انتهى، وحتى لو كانوا متخانقين وكارهين بعض، لكن وجود الأولاد فى النص هايفضل رابط بينهم بشكل أو بآخر طول العمر، دى حاجة أنت لازم تعرفيها كويس وتسلمى بيها، وكان المفروض أهلك أو ولى أمرك ينبهوكى ويفتحوا عينيكى على حاجة زى كده من الأول.

ولو أنت كنت عارفة كل ده من قبل كده، ومع ذلك قبلتى بالجواز من الراجل ده، يبقى إذًا هو فيه مميزات تانية جذبتك ليه، وخلتك تشوفى إنه حتى مع وجود مشاكل فإن ارتباطك بيه أفضل، لكن أنا عارفه طبعا إن التصور حاجة والواقع حاجة تانية خالص، يعنى أكيد لما عيشتى وواجهتى المشاكل دى فعلا الحال اتغير عن مجرد تصورك للموقف من بعيد قبل الزواج.

عشان كده وبما إنك لسه ماخلفتيش، يبقى ده وقته إنك تفكرى كويس جدا يابنت الناس، هل فعلا ارتباطك بجوزك ده يستحق العناء؟، وهل أنت هاتقدرى تستحملى المناوشات دى طول العمر؟ بل والأكتر من كده، هل ممكن تتقبلى فكرة إن جوزك يرد أم الأولاد فى يوم من الأيام؟ لأنه من الواضح كده إن الست ماشالتهوش من دماغها، واللا ماكانتش تتعمد التواجد فى حياتكم باستمرار زى مابتقولى، المطلقة لما بتكون رافضة طليقها بتبعد عنه بالمشوار، وبتتجنب أى اتصال بينهم، مش بتعمل زى ما أنتى بتقولى كده، إذاً يبقى فيه احتمال ولو ضعيفًا جدًا إنها تقدر ترجع لجوزك، ولو حتى من باب لم شمل الأولاد، هل أنت هاتتحملى ده؟

أنا عارفة إنى ممكن بأكون بأجمع لك كل المشاكل مرة واحدة، وممكن ماتحصلش كلها، لكن أنتى دلوقتى على البر، لكن لما يكون بينك وبين جوزك ده أولاد، مش هاتقدرى تاخدى قرار بحرية بعد كده، عشان كده لازم تفكرى من دلوقتى فى الحاجات اللى ممكن تحصل كمان سنين.

فرضنا إنك قررتى إنك تكملى، وده طبعا حقك، وهاشجعك عليه لو أنت شايفة إنه اختيارك الصحيح، يبقى فى الحالة دى اعتبرى إن جوزك زى المريض بمرض مزمن، اللى هو طليقته وأولاده، لازم يكون عندك سعة صدر وطول نفس أكتر من الطبيعى بكتير، وتعاملى مع المشاكل دى كنوع من أنواع الابتلاء، لأنى برضه عايزه أقولك إنه أى جوازه فى الدنيا لازم تلاقى فيها مشكلة ما من أى نوع، أما الماديات وضيق العيش، أو الخلافات المستمرة، أو عدم توافق فى العلاقة الحميمة، أو مشاكل أولاد، أو مرض ما، أى حاجة أيا كانت، لكن فى النهاية الناس بتستحمل وبتكمل عشان العلاقة تستحق، وعشان الدنيا لازم تمشى بحلوها ومرها.

ده عن رأيى بالنسبة لوضعك ككل، أما بالنسبة لسؤالك عن معيشة الأولاد، فشوفى إنت هاتكونى أقل عناء فى أى وضع؟، وباقول أقل عناء وليس بدون عناء، لأنى عارفة إن الوضعين ليهم مشاكلهم، لكن قيمى الأمور أنت بنفسك ومع جوزك، ولو لاقيتى أم الأولاد مصرة على الاحتفاظ بيهم، فعليكى أن تتحملى لأنه دول ولادها وده حقها، وتعاملى مع ضغطها وزنها من هنا ورايح بنوع من أنواع البرود والطناش، يمكن هى نفسها تزهق وتتعب لما تلاقى إن عمايلها دى لم تنجح فى التفرقة بينك وبين جوزك، وربنا يعينك على الخير.

http://www.ta3m-elbyoot.com/forum

أيوة أنا زوجة تانية

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
َ

مواضيع مماثلة

-
» دي صورة رابعة ولا حاجة تانية ؟
» صور وبورتريهات اطفال كرتون مش زي اي صور تانية
» زوجة الأب: أنا محبوبة ولكن "بشروط"
» البنطلون ينقذ زوجة حاولت الانتحار!!!
» ادعية تحتاجها كل زوجة في حياتها الزوجية

خدمات الموضوع
 KonuEtiketleri كلمات دليليه
أيوة أنا زوجة تانية , أيوة أنا زوجة تانية , أيوة أنا زوجة تانية ,أيوة أنا زوجة تانية ,أيوة أنا زوجة تانية , أيوة أنا زوجة تانية
 KonuLinki رابط الموضوع
 Konu BBCode BBCode
 KonuHTML Kodu HTMLcode
إذا وجدت وصلات لاتعمل في الموضوع او أن الموضوع [ أيوة أنا زوجة تانية ] مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا